@article{oai:opcnr.repo.nii.ac.jp:00000068, author = {玉城, 清子 and Tamashiro, Kiyoko and 賀数, いづみ and Kakazu, Izumi and 井上, 松代 and Inoue, Matsuyo and 西平, 朋子 and Nishihira, Tomoko and 加藤, 尚美 and Katou, Naomi and 園生, 陽子 and Sonoo, Yoko}, issue = {4}, journal = {沖縄県立看護大学紀要, Journal of Okinawa Prefectural College of Nursing}, month = {Mar}, note = {母性保健看護の学習及び実習経験のある助産コース専攻学生に、助産師として褥婦・新生児の診断とケアができるための基礎知識の習得を目的としてInquiry Based Learning (IBL)による教授法を用いて授業を行った。IBLはクリティカルに思考する能力を養うとともに、学生主体の授業としてProblem Based Learningを基にした学習法である。授業終了毎に行った学生の授業評価では、「他のメンバーの学習は十分であった」が最も高く、「批判的思考」が最も低かった。しかし、「批判的思考」は授業が進むにつれ有意に得点が高くなっていた。この結果から、IBLは学生の批判的思考力の養成に有効であり、優れた学習法の1つといえる。 Inquiry based learning (IBL) method was applied to midwife students for acquiring knowledge on post partum women and newborn babies. The IBL method was based upon and modified from problem based learning method. IBL is geared to student oriented class and it also facilitates learner's critical thinking. According to the students' evaluations, the highest score among 7 items was "implementation of other members' assignment", and the lowest score was "critical thinking". However, the score of critical thinking at time 4 had increased significantly than time 1 and time 2. Therefore, IBL is considered to be one of good learning methods to facilitate critical thinking.}, pages = {74--78}, title = {IBLによる褥婦・新生児の学習-助産コース専攻学生への応用-}, year = {2003}, yomi = {タマシロ, キヨコ and カカズ, イヅミ and イノウエ, マツヨ and ニシヒラ, トモコ and カトウ, ナオミ and ソノオ, ヨウコ} }