ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 沖縄県立看護大学紀要
  2. 第14号

病棟看護師が同僚の看護実践から看護職者としての認識や行動に影響を受けた過程の特徴

https://opcnr.repo.nii.ac.jp/records/173
https://opcnr.repo.nii.ac.jp/records/173
a19a6a1b-6035-4660-88ef-598716e71325
名前 / ファイル ライセンス アクション
No14p071.pdf No14p071.pdf (1.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-07-26
タイトル
タイトル 病棟看護師が同僚の看護実践から看護職者としての認識や行動に影響を受けた過程の特徴
タイトル
タイトル Features of how staff nurses’cognition and behavior are influenced by their colleagues’nursing practice
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 継続教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 看護実践
キーワード
主題Scheme Other
主題 病棟看護師
キーワード
主題Scheme Other
主題 同僚
キーワード
主題Scheme Other
主題 影響
キーワード
主題Scheme Other
主題 nursing continuing education
キーワード
主題Scheme Other
主題 nursing practice
キーワード
主題Scheme Other
主題 staff nurse
キーワード
主題Scheme Other
主題 colleagues
キーワード
主題Scheme Other
主題 influence
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 伊良波, 理絵

× 伊良波, 理絵

WEKO 850

伊良波, 理絵

ja-Kana イラハ, リエ

en Iraha, Rie

Search repository
嘉手苅, 英子

× 嘉手苅, 英子

WEKO 85
e-Rad 70117571

嘉手苅, 英子

ja-Kana カデカル, エイコ

en Kadekaru, Eiko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 【目的】病棟看護師は同僚の看護実践に接する機会が多く、業務を通して影響を受けていると言える。本研究の目的は、病棟看護師が同僚の看護実践から看護職者としての認識や行動に影響を受けた過程(以下、同僚から影響を受けた過程)の特徴を明らかにし、同僚の看護実践からどのように学んだら良いかの示唆を得ることである。【方法】臨床経験5年以上の病棟看護師に“同僚の看護実践から看護職者としての認識や行動に影響を受けた出来事”について半構成的面接を行い、逐語録のデータを質的帰納的に分析した。【結果】研究協力者7名の逐語録から取り出した25の出来事から、同僚から影響を受けた過程の特徴として、「偶然見聞きした同僚の行動が今までの自分の患者対応と違うと思い、同僚の行動が患者にとってどのような意味があるのかを考え、自分の看護観とつき合わせて、看護する上で良いと思う方法を選択し、行動する。」等、5つを抽出した。同僚から影響を受けた過程は、同僚の看護実践と自己の過去の体験との違いに注目することで始まり、認識の変化や行動変容へとつながっていた。影響を受ける過程を繰り返すことにって看護観が変化し、その都度、変化した看護観に導かれて患者対応をしていた。【結論】病棟看護師は、同僚の看護実践を介して自己の体験を意識化することによって、様々な場面が学ぶ機会になる。その際、看護実践を行動だけでなく判断過程も含めてとらえることが重要である。自他の看護実践の振り返りを重ねる中で、応用範囲の広い看護観が形成され、さまざまな対象や状況に合わせた患者対応が可能となることが示唆された。|【Purpose】Staff nurses are regularly influenced by their colleagues' practice in ward settings. This study aims to explicate features of the process in which the staff nurses' cognition and behavior are influenced and suggest proper learning from the colleagues' nursing practice in hospitals. 【Methods】We implemented semi-structured interviews with staff nurses with more than 5 year experience on “scenes in which your colleagues influenced your cognition and behavior”and analyzed the verbatim data through qualitative induction. 【Results】We abstracted 5 features out of 25 stories from the verbatim data of 7 research participants. For example, 1 feature indicates“I found by chance that my colleague's behavior is different from my own nursing care. It made me think about the point of his/her behavior. Referring to his/her behavior and my own view on nursing, I choose the nursing practice I deem best.” In general, the process of influence from colleagues begins with the attention to difference between own and colleague's nursing practices, and it leads a staff nurse to cognitive and behavioral change. By repeating the process, a nurse's view changes, and the newly acquired view guides one's nursing care. 【Conclusion】Staff nurses can learn in various nursing scenes as they can recognize their own experiences with reference to their colleagues' nursing practice. In that process, it is important that a staff nurse grasps not only colleague's behavior, but also the judgment process behind the nursing practice. By repeating comparison between nursing practices of his/her own and others, a staff nurse can acquire a wide range of nursing application and deal with patients in various circumstances.
書誌情報 沖縄県立看護大学紀要
en : Journal of Okinawa Prefectural College of Nursing

号 14, p. 71-80, 発行日 2013-03-29
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1345-5133
権利
権利情報 沖縄県立看護大学
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 06:56:54.645400
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3